Organizácia vodáckej skupiny:

Aké lode si vziať
Materialne zabezpečenie
Čo si zbaliť
Organizácia posádky lode
Organizácia vodáckej skupiny
Pekné trasy na Slovensku
MVE
A neutopte sa!
(čosi o bezpečnosti)


Pred haťou sa čakáme a vedúci splavu vysvetlí kapitánom, ako na to
V skupine velí "vodca splavu". Menuje ho HZM na začiatku splavu - vyberie skúseného vodáka. Ak skúseného vodáka nemáme, objedná inštruktora cez vodácku požičovňu.
Vodca splavu preberie velenie po nafasovaní materiálu a HZM mu podlieha až po posledné zakotvenie. Potom zasa preberie velenie HZM.

Vodca splavu zabezpečí, že rozjašení vodáci neutečú bez HZM ani keď formality po nafasovaní trvajú dlhšie!

Vodca splavu velí kapitánom lodí a určuje a odvoláva "vedúcu loď" a "záverečnú loď".
- Vedúcu loď nesmie nik predbiehať.
- Záverečnou loďou sa nik nesmie nechať predbehnúť.

Kapitán vedúcej lode:
- je skúsený vodák
- pláva prvý a kontroluje, či je rieka bezpečná, aby sme sa mohli bezpečne oddávať vodáctvu.
- môže nariadiť zakotviť a oznámi, že pokračovanie je len na vlastné riziko.
- može nariadiť vystúpiť na breh a lode preniesť
- može nariadiť uvolniť pristávacie miesta (odchod, alebo vytiahnuť lode na breh)
- pláva tadiaľ, kde je to bezpečné. Ostatní kapitáni, keď nevedia kadiaľ treba ísť, nasledujú vedúcu loď.

Kapitán záverečnej lode:
- je aspoň ako-tak skúsený vodák
- povzbudzuje posádky zaostávajúcich lodí pokrikom: "Makajte, banda lenivá!"
- môže prikázať odchod, alebo oznámiť "zaostalcom", že tam ostávajú na vlastné riziko.
- nemusí čakat, ak sa niekto chce niekde zdržať(kúpaťsa, alebo skúmať neobvyklé zákutia). Ostávajú na vlastné riziko.

Signály píšťalkou:
1 hvizd :
 - ak sme pri brehu, znamená "Odchod!"
 - ak sme na rieke, znamená "Zvýšte opatrnosť!"
2 hvizdy krátko po sebe: "Všetci pristáť!"

Prekonávanie prekážok (napr. hate):
Pred prekážkou sa čaká na záverečnú loď. Keď sme všetci, vodca splavu vysvetlí kapitánom, ako na to.
Vodca splavu uváži, či je potrebné zaisťovať s hádzačkou.
Za prekážkou (haťou) sa čakáme a povzbudzujeme vodákov prekonávajúcich hať. Ak sa lode už pod haťou nezmestia (nieje kde pristáť), tak vedúca lod s nimi odchádza.

Úplne vážne a bez srandy:
 lode prekonávajú prekážku po jednej. Do hate sa môže isť až vtedy, keď predchádzajúca loď hať opustila. Zrážky lodí v kombinácii so silným prúdom vytváraju velmi nebezpečné situácie.