Rytmus je významnou súčasťou doprovodu pesničky. Nikto
asi nebude spochybňovať význam bubna v hudbe. Existujú
celé národy, ktoré nič viac z hudby ani
nepotrebujú. Pamätníci si spomenú na
socialistický vtip o bratskej pomoci Etiopskemu ľudu, keď
africkí súdruhovia nepochopili načo je traktor a pustili
sa v rytme jeho motora do tanca.
Nad rytmom je teda dobre sa zamyslieť, poskúšať ako by to asi
bolo podľa citu najlepšie, popočúvať ako to hrajú
iní gitaristi a odkukávať. Keď však všetko zlyhá,
aj tu si pomôžeme zjednodušeniami. Rytmus sa obyčajne dá
redukovať na valčík, polku, pochod, tango alebo
pionírák. Okrem rytmov, ktoré už poznáme
môžeme použiť:
Valčík
Najjednoduchší valčík som už popísal pri
začiatočníckych rytmoch: zhora-zdola-zdola.
Pri pomalom valčíku však vznikajú veľké pomlčky
a preto ho hráme inak: ako je známe, valčík
má trojštvťový takt, teda si pri ňom môžeme dookola
počítať: pr-vá dru-há tre-tia, pr-vá
dru-há tre-tia
...
Prvú dobu zahráme jedným silným
úderom zhora a
každý úder zdola nahradime dvojicou slabších
úderov zhora-zdola. Teda výsledok je:
pr-
|
vá
|
dru-
|
há
|
tre-
|
tia
|
pr-
|
vá
|
dru-
|
há
|
tre-
|
tia
|
|
dole
|
ticho
|
dole
|
hore
|
dole
|
hore
|
dole
|
ticho
|
dole
|
hore
|
dole
|
hore
|
|
- tiež môžeme hrať tri údery zhora, pričom druhý a
tretí úder zatlmíme dlaňou - keď ruka zíde
dolu, dlaňou zatlmíme struny (pritlačíme ju na struny)
Polka
Polku rozpíšem podrobnejšie, lebo je to často
používaný rytmus (mám pocit, že Mexičania
sú schopní zahrať ako polku akúkoľvek
melódiu).
Veľmi dobré a často používané je rozdeliť obe doby
na dve pol-doby (teda počítať pr-vá, dru-há,
pr-vá, dru-há) a hrať:
pr-
|
vá
|
dru-
|
há
|
pr-
|
vá
|
dru-
|
há
|
dole
|
hore
|
dole
|
hore
|
dole
|
hore
|
dole
|
hore
|
alebo ešte lepšie, každé "há" namiesto úderu
do strún zatlmiť tak, že dlaň pravej ruky priložíme na
struny:
pr-
|
vá
|
dru-
|
há
|
pr-
|
vá
|
dru-
|
há
|
dole
|
hore
|
dole
|
zatlmiť
|
dole
|
hore
|
dole
|
zatlmiť
|
Je celkom efektné, keď pri pesničke hranej so zatlmovaním
druhej doby, zahráme na konci slohy jeden-dva takty bez
zatlmovania.
- Polka sa často hrá tak, že prvá doba ide zdola a brnke
hlavne
na basové struny. Druhá doba ide zhora cez všetky struny.
Tým sa dá tejto dobe dôraz. Ak je vám
divné (pre ucho aj pre ruku) začať hrať zdola, môžete
začať hrať prvým úderom zhora a potom sa pokračuje, ako
som popísal. Spievať začnite až po pár taktoch a cit
vás už nepustí, aby ste spievali mimo taktu.
- Polka sa dá dobre hrať aj tzv. „pionírákom“.
Pochod
- udrieť zhora, zatlmiť, udrieť zhora, zatlmiť...
Tango
- štyri krát zhora, raz zdola. Ruka chodí hore-dolu
rovnomerne, takže medzi údermi zhora je krátka pomlčka a
posledné dva údery (zhora-zdola) idú tesne po
sebe. Výsledkom je približne „pam-pam-pam-rampam“. Podľa
tvrdosti pesničky sa môžu pri prvých troch úderoch
zhora struny zatlmiť dlaňou.
- tiež je dobre: raz zhora trikrat zdola a hned jeden krát zhora.
- často sa tiež hrá zhora, zhora-a-hneď-zatlmiť, zhora,
zhora-a-hneď-zatlmiť ... . Chce to trochu cviku, ale nieje to
také zložité ako sa zdá - keď pravá ruka
zíde dolu stačí ňou len máličko pohnúť k
strunám, aby ich pritlačila a zatlmila.
Pionírák
sa používa pre štvor-štvrťový takt, teda na štyry
doby. Ale dá sa aj pre dvoj-štvrťový.
Hrá sa: dva
razy zhora, dva razy zdola, raz zhora, raz zdola.
Ruka chodí
hore-dolu viac menej pravidelne, ale tým, že niekedy ide hore
(resp. dolu) naprázdno, výsledný rytmus je trochu
nepravidelný. Asi ako „pam-pa-ram-pa-pa-pa“ Táto šestica
úderov sa ale stále opakuje a výsledkom je
„pravidelnosť nepravidelností“.
Je to ten rytmus, ktorý počujete, keď si predstavíte
pioniersky oddiel pri vatre do noci spievať „Temně hučí
Niagára“ (kto nevie, kto boli „pionieri“ nech si
predstaví scoutov, ale majú červené šatky).
Množstvo táborákových pesničiek sa hrá
pionírákom a keď už naozaj neviete aký rytmus
zahrať, tak pri minimálnom prispôsobení, sa s
ním dá zahrať skoro všetko. Keď sa však hrá už
desiata pesnička tým istým rytmom, začne to byť
otupné. Takže používať, ale nezneužívať .