Z toho čo som napísal o tonike, dominante a subdominante
vyplýva, že ak hlasovo nestačím na nejakú pesničku
(je príliš vysoko, alebo nízko), tak jej môžem
zmeniť toniku a keď budem používať správnu dominantu a
subdominantu, tak tú pesničku môžem zahrať správne
v stupnici, ktorá môjmu hlasu vyhovuje.
Aby sme si tieto vzťahy nemuseli pamätať bolo vymyslené
„transpozičné pravítko:
B |
F |
C |
G |
D |
A |
E |
H |
Fis |
F7 |
C7 |
G7 |
D7 |
A7 |
E7 |
H7 |
Fis7 |
Cis7 |
Bmi |
Fmi |
Cmi |
Gmi |
Dmi |
Ami |
Emi |
Hmi |
Fis mi |
Z tohto pravítka
teraz vidíme, že k tonike G je dominanta D a subdominanta C.
Paralelné molové akordy sú Emi a Ami a
využíva sa „dominantný septakord“ D7 (pri durovej
stupnici) a H7 (pri molovej stupnici).
Je nám to v zásade na dve veci:
1. Posun pesničky vyššie a nižšie
Keď sa mi pesnička zle spieva v Gdur-e môžem si
posunúť čierne políčka o jedno doprava a nahradiť
pôvodné akordy takto:
Pôvodný akord |
C |
G |
D |
D7 |
H7 |
Ami |
Emi |
Náhradný akord |
G |
D |
A |
A7 |
Fis7 |
Emi |
Hmi |
V tomto posunutom (alebo transponovanom) prípade je tonika D, dominanta A a subdominanta G.
Takže ak sa doučíme akord A, tak už si môžeme pesničky
posúvať nižšie a vyššie, ako nám to vyhovuje.
„A“ sa drží takto:
2. Akord-ovanie neznámej pesničky.
Väčšina ľudoviek a jednoduchšie pesničky sú v dur, ale
niektoré sú aj v mol. Je bežné že pesnička,
ktorá je v mol, má refrén v dur. Neplatí to
pri „skladaných“ pesničkách. Tie sa nemusia pridŕžať
schémy tonika-dominanta-subdominanta, lebo skladatelia v
tvorivom zápale využívajú nečakané
prechody. Ale pravítko stojí za pokus aj tak.
Skladané pesničky vznikli zapísané (a teda
určitým spôsobom zakonzervované) a preto sa ich
ľudia snažia hrať a spievať tak, ako vznikli.
Naproti tomu ľudovky vznikli dávno a pred tým než boli
zapísané ich už veľa ľudí spievalo a každý
si ich trochu prispôsobil. Tak sa asi postupne prispôsobili
do všeobecne akceptovanej schémy tonika-dominanta-subdominanta.