Hlavná stránka

Prečo stále používame ypsilon

Kto zaviedol ypsilon?
- alebo "kde sa vzal, tu sa vzal".
Prečo stále používame ypsilon
- Lebo medveď
Fonetický princíp
- alebo prečo je ypsilon zbytočný
DiTiNiLi
- a ako budeme zmäkčovať slabiky "di, ti, ni, li"?
Výhody odstránenia ypsilonu
- ak to náhodou nieje jasné
Ako začať
- s chutí do toho a púl je hotovo, alebo referendum?
Ako podporiť túto myšlienku

FAQ
A čo na to Jazykovedný Ústav Ľudovíta Štúra?


Najčastejšie argumenty proti vyradeniu ypsilonu zo Slovenčiny


V 60-tych rokoch 20-teho storočia vraj prebehla odborná diskusia na túto tému. Neviem sa však dopátrať k argumentom, kvôli ktorým bol ypsilon zachovaný. Ťažko je mi teda uviesť "oficiálne" dôvody, ktoré okrem politickej situácie po roku 1848, zdôvodňujú používanie ypsilonu.

Spíšem teda aspoň argumenty, ktoré som objavil:

Argument č.1:
O kodifikáciu spisovnej slovenčiny sa stará Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra SAV. Na jeho FAQ stránke je aj vyjadrenie k možnosti zrušenia ypsilonu. Citujem:
Otázka: Plánuje sa reforma slovenského pravopisu, ktorá by zrušila písanie ypsilonu?
Odpoveď: Nie
Ústavu slúži ku cti, že je táto otázka na prvom mieste "často kladených otázok" a teda zaregistroval, že je to najčastejšie kladená otázka. Bohužial, na tak často kladenú otázku odpovedal jednoslovne, bez podrobnejšieho zdôvodnenia.

Argument č.2:
Peknú diskusiu na túto tému som našiel na fóre infoveku. Myslím, že hlavnými argumentami za ypsilon boli: "foneticky princip slovenskeho pravopisu je az na TRETOM MIESTE v poradi dolezitosti, po etymologickom a morfologickom principe"  (vo fóre sa nepoužívala diakritika).
Podľa toho sú teda dôležitejšie hľadiská:
Etymologický. Z Wikipedie: "Etymológia (z gréckeho etymon = pravda, istota, logia = náuka) je jazykovedná disciplína, ktorá skúma pôvod, prvotný význam a históriu slov alebo ich morfém (častí slov) pomocou analýzy morfologickej stavby zo súčasného i historického aspektu."
Morfologický. Z Wikipedie: v jazykovede: tvaroslovie. A "tvaroslovie" je tradičné označenie pre opis (vedu o) tvarových prostriedkov jazykovej stavby a ďalej "tvaroslovie sa v rámci gramatiky zaoberá slovnými druhmi, ich ohýbaním (skloňovaním, časovaním a stupňovaním) a pravidelným odvodzovaním slov pomocou predpôn, prípon a vpôn".
Ak tomu správne rozumiem, vypusteniu ypsilonu bránia dva princípy:

Historicko - etymologický. Ale do roku 1851 v Slovenčine ypsilon nebol. Teda do väčšiny slov bol vnesený dodatočne a teda, s výnimkou slov ktoré vznikli neskôr, by mal tento princíp pôsobiť viac "proti ypsilonu" než "za ypsilon".
Tento princíp sa však dá "zneužiť" na obranu ypsilonu, ak:
Tvaroslovný. Priznám sa, nerozumiem ako písaná forma ovplyvní tvaroslovie, keďže výslovnosť "y" a "i" v Slovenčine je rovnaká.

Argument č.3:
"Prepracovať pravidlá Slovenčiny by bola príliš rozsiahla práca, ktorá sa nezaplatí."
Tvrdím že sa investícia do tejto práce mnohonásobne vráti v ušetrených nákladoch na výučbu komplikovaných pravidiel používania ypsilonu v Slovenčine.

Argument č.4:
"Aktuálna podoba spisovnej slovenčiny je posvätným dedictvom Slovenského národa".
 Tento názor je ospravedlniteľný len neznalosťou okolností, ktoré viedli k zavedeniu ypsilonu.

Najvážnejší problém

Je to psychologický problém významnej skupiny ľudí - intelektuálov.
Vo všeobecnosti sa dajú mysliaci ludia (teda okrem "hlúpej masy", ktorú zaujíma len bulvár, jedlo a sex) rozdeliť do troch skupín:
1. technicky nadaní
2. nadaní na humanitné vzdelanie
3. intelektuáli - trochu si trochu pomôžem Čapkovskou definíciou intelektuála: "intelektuál není inteligent". Existujú ľudia, ktorí síce nemajú nadpriemerné kreatívne schopnosti, schopnosť riešeniť problémy, vystihnutie súvislostí a pod., ktoré väčšinou zahŕňame pod súhrnný pojem inteligencia. Majú však nadpriemernú niektorú inú schopnosť, ktorá im umožňuje nahrádzať tento nedostatok a zároveň ich vyraďuje z masy, ktorú zaujíma len bulvár, jedlo, atď ...
Napríklad majú vynikajúcu pamäť, prípadne schopnosť a trpezlivosť donekonečna opakovať naučenú úlohu. Sú to napríklad ludia, ktorí síce čítali povinnú literatúru (lebo to "patrí" k všeobecnému rozhľadu), ale výklad diela si potom prečítali z iného zdroja, pretože sami si zmysel nevedli extrahovať, prípadne sformulovať.
Myslím, že od nich môžeme očakávať najtvrdší odpor. A bude to o to ťažšie, že títo ľudia majú obyčajne schopnosti (veľkú pamäť, disciplinovanosť) potrebné na dosiahnutie pomerne vysokých funkcií v hierarchických a byrokratických štruktúrach.
Netreba ich zas až tak úplne zaznávať, sú potrební. Sú to takí "robotníci civilizácie", ochotní robiť nezáživnú a otravnú prácu za to, že majú určitý spoločenský status.

Aby som predišiel nedorozumeniu vyplývajúcemu zo zjednodušenia:
1. vysoký post v hierarchickej a byrokratickej štruktúre neznamená automaticky príslušnosť k "intelektuálom" - môže byť tiež prejavom schopnosti orientovať sa v zložitých vzťahoch (čo je bezpochyby jeden z prejavov vysokej inteligencie), alebo jednoducho existencie reálnych schopností potrebných na výkon tejto funkcie (napríklad, každý chápe rozdiel medzi dobrým a zlým managerom).
2. nemýľme si učiteľov Slovenčiny s "intelektuálmi". Oni majú "trvanie na pravidlách pravopisu" v popise práce. Mal som v živote šťastie poznať takých, ktorí mali k Slovenčine vzťah a ich veľký problém bolo vybudovať tento vzťah aj u svojich žiakov, napriek odporu spôsobenom zbytočne komplikovanými, nepraktickými, pravopisnými pravidlami. Zaradiť ich medzi "intlektuálov" (podľa Čapkovej definície) by bola nezaslúžená urážka.

Skupina "intelektuálov" pociťuje všeobecne snahy o zjednodušenie (nielen zrušenie ypilónu), za ohrozenie svojho vydretého postavenia v spoločnosti - to je veľmi silná motivácia. Myslím, že od nich príde odpor typu:
- písanie s ypsilonom je civilizovanejšie (argumentácia vágne definovaným výrazom),
- ypsilon v slovenčine je prirodzený (argumentáciu nedokázaným tvrdením).
- Slovenčina bez ypsilonu by bola smiešna - napríklad prepis viet, citátov a názvov do chybnej podobny (v zmysle starých pravidiel).
- zosmiešňovanie zástancov zjednodušenia pravopisu a osobné útoky